Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi Institutul Naţional de Criminologie, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi cu sprijin financiar din partea Reprezentanţei UNICEF în România a derulat în perioada ianuarie 2004 - aprilie 2005 proiectul Violenţa în şcoală.

Acest ghid a aparut ca urmare a experienţei de documentare şi cercetare privind fenomenul de violenţă în scoală şi este menit să vina în sprijinul directorilor şi cadrelor didactice care sunt interesate de a dezvolta în scolile lor o cultura a non-violentei, bazata pe o strategie de prevenire a surselor si cauzelor acesteia.

Ca urmare ghidul intenţionează să ofere directorilor şi cadrelor didactice: informaţii sintetice cu privire la problematica violenţei şcolare, sugestii de elaborare a unei strategii de prevenire şi combatere a violenţei la nivelul scolii, adaptată contextului specific în care aceasta îşi desfaşoara activitatea, instrumente de identificare a surselor şi cauzelor violenţei şcolare, sugestii de activităţi ce pot fi derulate în cadrul unei strategii de prevenire şi combatere a violenţei, teme de reflecţie, exerciţii şi subiecte controversate care sa stimuleze o comunicare reală între toţi actorii şcolari cu privire la problematica violenţei.

Unele dintre aspectele prezentate nu sunt specifice tuturor şcolilor, dupa cum s-ar putea în aceeaşi măsură ca cititorii să regăsească aici multe dintre problemele cu care se confruntă. Violenţa şcolară este un fenomen complex cu o cauzalitate multiplă şi diverse modalităţi de manifestare. Este mai eficient să previi un act de violenţă, decât să intervii atunci când acesta s-a produs deja. Nu în cele din urma, acest ghid se doreşte a fi un instrument de reflecţie asupra practicilor şcolare, asupra viziunilor despre educaţie şi rolul acesteia, asupra a ceea ce se poate dovedi a fi benefic din comunicarea cu elevii, părinţii, profesorii sau alţi membri ai comunităţii.

Puteţi răsfoi gratuit lucrarea de faţă aici.